اجرای مقاوم سازی با ژاکت بتنی تیر ها

توسطمدیریت

اجرای مقاوم سازی با ژاکت بتنی تیر ها

نکته تخصصی برای اجرای مقاوم سازی با ژاکت بتنی تیر ها

مقاوم سازی با ژاکت بتنی موجب افزایش مقاومت برشی ، خمشی و سختی جانبی عضو می شود. مقاوم سازی با ژاکت بتنی می توان به منظور تقویت تیر ، فونداسیون و غیره استفاده می شود.

ژاکت‌ های بتن آرمه زمانی به‌کار می‌ روند که اعضای سازه‌ ای در مقاوم سازی فونداسیون دچار آسیب‌ دیدگی شدید شده باشند یا مقاومت لرزه‌ ای آنها ناکافی باشد. در صورت امکان، ژاکت بتنی دور تا دور اجزای سازه‌ ای و در غیر این صورت در مقاوم سازی به روش دیوار برشی در یک یا چند وجه آنها اجرا می‌شود.

رعایت چند نکته در ارتباط با اجرای ژاکت بتنی در مقاوم سازی پی ضروری است. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مواردی که نیاز به مقاوم سازی دیوار برشی در برابر بار خمشی وجود دارد، در برقراری اتصال باید دقت بیشتری صورت گیرد تا حتما المان به صورت یکپارچه عمل کند. در برخی موارد با توجه به جزئیات عملیات اجرای مقاوم سازی با ژاکت بتنی طرح ممکن است از کاشت میلگرد و یا روش های دیگر استفاده شود.
  • در هنگام بتن ریزی یا بتن پاششی که همان مقاوم سازی با شاتکریت است باید دقت شود که حتما پوشش لازم برای میلگردهای جدید در نظر گرفته شود تا در برابر خوردگی محافظت شوند.
  • مقاومت بتن جدید باید از مقاومت بتن قدیم در مقاوم سازی اتصالات خورجینی کمتر باشد.
  • جهت ایجاد اتصال بتن جدید به بتن قبلی در مقاوم سازی فونداسیون سازه ، بعد از مضرس کاری نیز در صورتی که از رزین استفاده نمی شود، لازم است در بهسازی لرزه ای سطح بتن موجود نمناک شود تا آب بتن جدید را جذب نکند.
  • قالب بندی جهت بتن ریزی در مقاوم سازی بافت فرسوده خصوصا برای المان هایی همچون ستون در مقاوم سازی و تقویت سازه بهتر است به گونه ای انجام شود که ارتفاع سقوط بتن در مقاوم سازی اتصالات خورجینی تا حد امکان کم باشد و ترجیحا از دو یا چند ارتفاع متفاوت بتن ریزی انجام شود.
  • قبل از اجرای ژاکت بتنی در مقاوم سازی سازه در برابر زلزله باید قسمت های دارای مشکل المان موجود حذف شوند. در صورتی که بتن در مقاوم سازی به روش دیوار برشی دارای مشکلات موضعی است باید در این محل ها تخریب شود. همچنین در صورتی که میلگردها دچار خوردگی شده باشند، باید با استفاده از روش هایی مانند سندبلاست یا روش های مناسب دیگر در تقویت تیر بتنی خوردگی آن ها برطرف گردد.

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

مستقیم با مدیریت