انکر بولت چیست؟

توسطمدیریت

انکر بولت چیست؟

انکر بولت چیست؟

انکر بولت به وسیله ای گفته می شود که برای اتصال هر شئی خارجی به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاشت انکر بولت در بتن انواع مختلفی دارند و طراحی‌های هر کدام با توجه به شرکت سازنده آنها متفاوت و مختص به خود می باشد. انواع انکر بولت ها دارای یک سر رزوه شده می باشد که قابلیت نصب واشر و مهره را دارد  انکر بولت ها می‌تواند برای کاربردهای گوناگون از ساختمانهای معمولی گرفته تا سدها و نیروگاه‌های اتمی مورد استفاده قرار می گیرد.

در یک تعریف کلی می توان گفت از انکر بولت استاندارد برای اتصال سازه ها استفاده می شود. انکر بولت ۱۰ شکل های مختلفی دارند که ساده ترین ساختار آن از یک پیچ به شکل مفتول ال شکل می باشد. با این تعریف و آشنایی مختصر می‌توان یک ذهنیت کلی و کوتاه راجع به انواع انکر بولت ها نظیر انکر بولت ضربه ای ، انکر بولت بتن ، انکر بولت مکانیکی ، انکر بولت شیمیایی و غیره داشته باشیم.

انکر بولت سازه همچنین می تواند برای بستن صفحه ستون های فولادی بر روی فونداسیون بتنی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال هنگامی که قصد نصب ماشین آلات کارخانه را دارید با توجه به سایز ماشین‌آلات و میزان لرزش آنها بود انکر بولت های لرزه ای را در فوندانسیون کاشته و ماشین آلات را به آنها می بندند. البته در زمان آرماتوربندی انکر بولت در بتن از بتن ریزی چنانچه مکان ضربه‌ای پیش‌بینی شده باشد می توان آنها را جایگزین کرد.

انکر بولت و رول بولت معمولاً طبق استاندارد آمریکایی تولید می‌شوند و به صورت خود رنگ و یا گالوانیزه گرم تحویل می‌شوند. استاندارد انکر بولت ها طبق درخواست مشتریان می تواند از جنس استنلس استیل نیز تولید شود.

انکر بولت ها استیل چهار مشخصه دارند که در تولید و سفارش مدنظر قرار می‌گیرد.

آنچه تحت نام انکر بولت استاندارد در ایران شناخته می شود تنها یک نوع از انواع متنوع انکر بولت در استاندارد اتصالات صنعتی می باشد چراکه هر نوع اتصال پیچ تکیه‌گاه داشته باشد در استاندارد پیچ و مهره ها تست انکر بولت می باشد. از این رو رول بولت ها و انکر بولت ها و یوبولت ها نیز در دسته انکر بولت فیشر قرار می گیرند پرمصرف ترین نوع تولید انکر بولت طبق استاندارد و درسه گرید ۳۶ و ۵۵ و ۱۰۵ ساخته می‌شوند که هر یک از این اعداد معرف تنش تسلیم انکر بولت ساختمان بر حسب کیلو پوند بر اینچ مربع میباشند.

لازم به ذکر است که استاندارد astm در واقع استاندارد جدیدی در تولید انکر بولت ها به شمار می رود. و استاندارد قبلی که در تولید انکر بولت ها بتن به کار می رفت a307 c بود که در سال ۲۰۱۷ با استاندارد جدید جایگزین گردید.

ساده ترین نوع انکربولت سقفی متشکل از یک پیچ است که در امتداد سر آن یک میله خم خورده وجود دارد که کار آویز گرفتن را میسر می سازد.

در طراحی واجرای کاشت انکر بولت و رول بولت با شرکت سازه کار گذر در تماس باشید.

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

مستقیم با مدیریت