معایب مقاوم سازی با ژاکت فولادی

توسطمدیریت

معایب مقاوم سازی با ژاکت فولادی

معایب مقاوم سازی با ژاکت فولادی

یکی از موضوعات مهم و اساسی در گرید مقاوم سازی در راهبرد کاهش خطرپذیری در برابر زلزله، مقاوم سازی ساختمان های موجود با کمترین هزینه با سرعت بالا در مقاوم سازی دیوار برشی و به صورت ساده است تا به این وسیله بتوان دست کم جان شهروندان در زلزله ی متوسط به بالا حفظ شود و در حقیقت آستانه ی ریزش ساختمان ها در مقاوم سازی بناهای خشتی ارتقا یابد.

در حال حاضر روش های مختلفی برای  تقویت ستون و مقاوم سازی سازه های بتنی و یا بنایی وجود دارد که هر یک بسته به شرایط مختلف می توانند موثر و کارآمد باشند. کارشناسان بر اساس شرایط خاص و موجود به پیشنهاد روش متناسب برای مقاوم سازی می پردازند.

ایران در منطقه ای زلزله خیز واقع شده است. از این رو توجه به امر مقاوم سازی ساختمان ها، تأسیسات مهم و شریان های حیاتی بسیار از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو سازه های مختلف نوساز یا قدیمی می توانند نیازمند مقاوم سازی و تقویت باشند.

روش مقاوم سازی سازه های بتنی با استفاده از ژاکت فولادی دارای معایبی نیز می باشد که شاید طراح ترجیح  دهد از دیگر روش های مقاوم سازی ساختمان استفاده کند. این معایب در مقاوم سازی بتن فونداسیون شامل موارد زیر می باشد:

  • مقاوم سازی بافت فرسوده نیاز به تزریق حجم زیادی گروت دارد .
  • با این که مصالح و متریال مقاوم سازی با ژاکت بتنی نسبت به سایر روش ارزان تر است , اما هزینه ی اجرایی بالایی دارد .
  • ژاکت فولادی در مقاوم سازی پی ساختمان مستعد زنگ زدگی و خوردگی می باشد .
  • استفاده از ژاکت فولادی در مقاوم سازی به دلیل عدم مقاومت در برابر آتش سوزی نیاز به اعمال پوشش ضد حریق دارد که این امر سبب افزایش هزینه ها می شود .
  • در صورت نیاز به افزایش مقاومت خمشی و برشی در مقاوم سازی بتن اجرای عملیات متعدد کاشت آرماتور و جوشکاری زمان زیادی می برد .
  • در مقاوم سازی با ژاکت فولادی امکان اصلاح بعضی از اتصالات در قاب ها وجود ندارد .

ابتدا عملیات مقاوم سازی با ژاکت فلزی، سازه از نظر مشکلات موجود، ظرفیت اعضا، ابعاد آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس آن طرح مقاوم سازی با شاتکریت ارائه می گردد. به طور کلی نحوه اجرای ژاکت فلزی ، بر اساس محصور کردن عضو میانی با کمک اجزای فلزی می باشد.

ضخامت ورق ها و نبشی های مورد استفاده در روش مقاوم سازی با ژاکت فولادی ، با توجه به میزان بار وارده انتخاب می گردد.

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

مستقیم با مدیریت