مقاوم سازی با اجرای دیوار برشی

توسطمدیریت

مقاوم سازی با اجرای دیوار برشی

مقاوم سازی با دیوار برشی بتنی و فولادی،مجری و اجرای مقاوم سازی ساختمان با دیوار برشی در تهران و کرج،مزایا و معایب نصب و استفاده از دیوار برشی در تقویت و مقاوم سازی ساختمان ،روش های ترمیم دیوار برشی بتنی،مقاومت و استحکام دیوار برشی در برابر زلزله، ،انواع دیوار برشی در مقاوم سازی ساختمان،کاربرد و عملکرد و اهمیت دیوار برشی در مقاوم سازی ساختمان در مقابل زلزله،قیمت ، هزینه و تعرفه نصب دیوار برشی در تهران و کرج،ضخامت و طول دیوار برشی در مقابل زلزله،مقاوم سازی سازه با دیوار برشی چیست؟،اصول طراحی و مدل سازی دیوار برشی بتنی،شرکت مقاوم سازی سازه با دیوار برشی

مقاوم سازی با دیوار برشی چیست؟

یکی از روش های مقاوم سازی که کاربرد فراوانی نیز دارد مقاوم سازی با دیوار برشی است. هنگامی که دیوار برشی در مقاوم سازی سازه استفاده می شود که تیرها و ستون های یک سازه تحمل بار را داشته باشند اما تحت نیروی خارجی مانند زلزله آسیب پذیر باشند. استفاده از روش مقاوم سازی با دیوار برشی نیروی وارد بر ستون ها را کم می‌کند و به همین امر موجب جلوگیری از تغییر شکل تیر و ستون می شود.

دیوار برشی هنگام زلزله باعث کاهش تغییر شکل اعضای سازه و همچنین خسارات وارده بر سازه را نیز کم می کند دیوار برشی ضمن اینکه باعث افزایش شکل پذیری ساختمان است مقاومت و سختی سازه را نیز زیاد می کند.

انواع دیوارهای برشی قابل استفاده در مقاوم سازی ساختمان ها

دیوارهای برشی مصالح بنایی:

در ساختمانهای مصالح بنایی جهت مقاوم سازی از دیوار برشی غیر مسلح استفاده می شود ولی دیوارهای برشی مصالح بنایی در مقاوم سازی سازه از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعف دارند و لذا به جای آنها از دیوارهای برشی مسلح مانند دیوارهای با آجر توخالی و پر شده با دوغاب استفاده میشود.

دیوارهای برشی مرکب:

دیوارهای برشی مرکب شامل ورق های تقویت شده فولادی مدفون در بتن مسلح و خرپاهای ورق فولادی مدفون در داخل دیوار بتن مسلح و دیوارهای مرکب در مقاوم سازی سازه در برابر زلزله که تماماً با یک قاب فولادی و یا یک قاب مرکب مخلوط جهت مقاوم سازی با ژاکت بتنی و فلزی هستند می‌شود.

دیوارهای برشی بتن مسلح:

نوع دیگری از دیوارهای برشی و مقاوم سازی دیوارهای برشی بتن مسلح است. یکی از مطمئن ترین و کارآمدترین روش های مقاوم سازی جهت مقابله با نیروهای جانبی استفاده از مقاوم سازی با دیوار بتن مسلح است. دیوار برشی بتن مسلح در مقاوم سازی خاک زیر پی به عنوان یک ستون بزرگ و مقاوم در برابر نیروهای لرزه‌ای عمل می کند و یک عضو ضروری برای سازه های بتن مسلح بلند و عضو مناسب برای سازه های متوسط و کوتاه می باشد.

مزایای استفاده از دیوار برشی در مقاوم سازی ساختمان ها چیست؟

  • افزایش ناچیز در وزن دیوار مقاوم سازی خاک زیر پی.
  • افزایش مقاومت خمشی و برشی دیوار در مقاوم سازی با دیوار برشی.
  • با توجه به ضخامت پایین مصالح معماری در مقاوم سازی سازه عضو دچار اختلال نمیشود.
  • قیمت مقاوم سازی با این مساله بسیار کمتر از روش‌های سنتی در مقاوم سازی دال بتنی است.
  • روش اجرا و امکانات لازم برای مقاوم سازی با frp بسیار آسان است.
  • می توان به منظور عایق رطوبتی دیوار نیز در مقاوم سازی ستون بتنی استفاده کرد.
  • پوشش تنها بخشی از ساعت با این مساله می‌تواند برای مقاوم سازی عایق و کل سازه کافی باشد.
  • افزایش بسیار مختصر در ابعاد دیوار در مقاوم سازی با ژاکت بتنی.

معایب استفاده از دیوار برشی در مقاوم سازی چیست؟

به طور کلی دیوارهای برشی در مقاوم سازی عیب خاصی از لحاظ عملکردی ندارند اما گاهی استفاده از دیوار برشی در بسیاری از اوقات مقدور نمی باشد که این به دلیل این است که از لحاظ مباحث اجرایی ، زمان و پیچیدگی قالب بندی اجرای مقاوم سازی در بیشتر آن نسبت به دیوار برشی مستطیلی است که سبب می شوند اجرای این دیوارها جهت بهسازی لرزه ای نیاز به هزینه و زمان و دقت بیشتری دارند.

روش های ترمیم دیوار برشی بتنی

آرماتور بندی دیوار برشی:

لازم به ذکر است نحوه اتصال آرماتورهای افقی و عمودی در مقاوم سازی با ژاکت بتنی به یکدیگر باید به گونه‌ای باشد که تا پایان مرحله بتن ریزی از محل خود را به جان شوند و همچنین عبور بتن از بین آرماتور ها در بهسازی لرزه ای امکان‌پذیر باشد. 

پس از اجرای آرماتور های عمودی در مقاوم سازی دیوار برشی در محل های مشخص شده برای پیشگیری از جابجایی آنها پیش از عملیات بتن ریزی آنها را با استفاده از چند آرماتور افقی در مقاوم سازی خاک زیر پی به یکدیگر متصل می کنند. در آرماتور گذاری دیوار برشی آرماتور ها در فواصل تعیین شده و طبق محاسبات نقشه در مقاوم سازی دیوار برشی به صورت عمودی جهت اجرای دیوار برشی در مقاوم سازی فونداسیون انجام می‌شوند.

بتن ریزی دیوار برشی:

در مرحله بتن ریزی دیوار برشی در مقاوم سازی با مقاومت خمشی پس از کنترل و بررسی های لازم و اتمام قالب بندی اقدام به بتن ریزی دیوار برشی در مقاوم سازی پی طبق حجم و مقاومت لازم که از پیش تعیین شده می کنی.

قالب بندی دیوار برشی:

به منظور پیشگیری از کرم زدگی شدن بتن باید فضای مناسب در داخل دیوار بتنی در مقاوم سازی دال بتنی جهت قرارگیری تیرهای فلزی و عبور راحت بتن از آنها کنترل شود. لازم به ذکر است یکی از نکات مهم به ویژه در سازه های فلزی که تیرها و ستونها در مقاوم سازی ستون های بتنی تعبیه می‌شوند عبور صحیح و کامل یعنی بدون قدیمی گرد از دو جهت تیرهای فلزی مدفون در بتن است.

پس از اتمام آرماتوربندی دیوار برشی لازم به قالب بندی جهت اجرای بتن ریزی در مقاوم سازی با مقاومت خمشی است فرایند نصب قالب ان ای با استفاده از پین به یکدیگر و بر روی آرماتور های بسته در بهسازی لرزه ای و مقاوم سازی عایق شروع می گردد و پس از آن باید ازم کم بودن قالبها و پشت بند آن ها بر روی دیوار در بهسازی و مقاوم سازی لرزه ای و مقاوم سازی با استفاده از ژاکت فولادی به منظور پیشگیری از تغییر حالت قالب ها اطمینان داشته باشیم.

لینک های مرتبط :

انواع آسیب های وارده به دیوار برشی

کاربرد انواع تیرهای کوپله در دیوار برشی

انواع دیوار برشی از لحاظ شکل مقطع

انواع دیوار برشی چیست؟

انواع روش های مقاوم سازی دیوار برشی

انواع شکست‌ها در دیوارهای برشی

قالب بتن آرمه بادبندی شده

نحوه اجرای دیوار برشی برای مقاوم سازی ساختمان

مصالح مورد نیاز در ساخت دیوار برشی بتنی

ماهیت نیروهای وارد شده به دیوار برشی

 

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

مستقیم با مدیریت