نکات اجرای شاتکریت بتن و بتن پاششی

توسطمدیریت

نکات اجرای شاتکریت بتن و بتن پاششی

نکات اجرای شاتکریت بتن:

تکنولوژی بتن پاششی یا همان شاتکریت با کمک دستگاه های مدرن میتوانیم تا پروژه‌هایی را که در گذشته انجام آن مشکل بود به راحتی انجام دهیم و تونل هایی را با کمک شاتکریت بتن پاششی بسازیم که از زیر گسل های بسیار سست و در حال ریزش در امان بمانند.

البته لازم به ذکر است بتن شاتکریت پاششی دارای معایبی نیز هست که از جمله می توان به گرد و غبار ناشی از پراکندگی ذرات و پاشیدگی آنها در شاتکریت سیمان اشاره کرد مسئله مهم دیگر هیدرات نشدن و یا به دلیل نچسبیدن ملات مقدار زیادی از شاتکریت بتن در مقاوم سازی با دیوار برشی هدر می رود.

بیشترین کاربرد در بتن پاششی شاتکریت در سال های اخیر شاتکریت خشک در معادن و همچنین دیوارهای تونلها  و ایستگاههای حمل و نقل بوده دلیل اهمیت و کاربرد روز افزون شاتکریت بتن این است که سطوح ناهموار را به راحتی صاف می سازد و می تواند تمامی حفره ها را پوشش دهد.

انواع شاتکریت نوعی ترکیب زود سخت شونده هستند که معمولاً از آن برای پایدار سازی و محافظت و تثبیت در بتن ریزی بدون قالب استفاده می شود. در واقع شاتکریت سیمان یک رابطه بین نیروی کار انسانی مثلاً ماشین آلات و بتن است. یکی از محبوب ترین و در عین حال موثر ترین روش های تعمیر سازی سازه های بتنی تعویض لایه بتنی با استفاده از اجرای شاتکریت است. مصالح به کار رفته در تعمیر سازه های بتنی مستحکم با استفاده از فناوری شاتکریت بتن پاشی از خاصیت محافظتی برخوردار بوده و با مزیت هایی مانند:

  • شاتکریت بتن در مقاومت پذیری
  • شاتکریت سیمان در ضد آب
  • شاتکریت خشک در برابر یخ زدگی
  • شاتکریت تر مقاوم در برابر خوردگی

شناخته میشوند. مواد به کار رفته در بتن پاشی شاتکریت در پایه های بتنی و سنگی و بنایی و فولادی و صخره ای قابل استفاده هستند.

از روش اجرای شاتکریت بتن در مقاوم سازی به روش ژاکت بتنی به جای استفاده از بتن معمولی به کار برده می شود که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است و استفاده از شاتکریت در مقاوم‌سازی راحت تر و آسان تر است.

شاتکریت به دو صورت تر و خشک تقسیم بندی می شود انتخاب یکی از روشها به بودجه تعیین شده و دوام پذیری و مقاومت فشاری و وسعت کار و مهارت فنی اپراتور و مواد افزودنی به کار گرفته بستگی دارد.

درباره نویسنده

مدیریت administrator

دیدگاه‌ها بسته شده اند.

مستقیم با مدیریت